tiistaina, helmikuuta 28, 2006

Talvipuuhia

Minusta talvea tarvitaan siihen että voi laskea kelkalla ja luistella ja leikkiä muita lumileikkejä.

Luonto näyttää talvella semmoiselta että siellä näkyy paljon jälkiä niin kuin esimerkiksi linnun jälkiä.Jäniksen jäljet ovat hyvin yleisiä. Kun on talvi monet eläimet nukkuvatkin niin kuin siilit ja karhut. Mutta ainakin oravat valvovat talvella ja leikkivät ja kasvit eivät kasva niin paljon mutta ainakin puolukan varvut näkyvät jos kävelee metsässä. Kun on talvi niin lehtipuissa ei ole lehtiä mutta havupuissa on neulaset.Lehtipuut näyttävät minusta silloin vähän surullisilta ja ajattelen että ehkä siksi ne ovat surullisia koska on talvi ja kun niillä ei ole lehviä suojaamassa niitä niin niille tulee kylmä.Minusta lehtipuut näyttävät myös joskus kauniilta kun niistä riippuu jääpuikkoja ja ne ovat huurteen ja lumen peitossa. Ja silloin kun katu lyhdyissä on jääpuikkoja riippumassa niitten reunoista niin minusta näyttää niin kuin niillä olisi tukka. Ja minä teen myös niin usein talvella kuin voin lumilyhtyjä ja lumiukkoja ja myös jäälyhtyjä jos on tarpeeksi kova pakkanen.

Talvella minä aika usein päiväkodissa lasken lentävällä matolla. Se on sininen litteä matto johon on sidottu köysi josta voi pitää kiinni ja sillä lasketaan vähän niin kuin liukurilla ja kotona minä myöskin joskus lapioin lunta ja rakennan lumi kasaa. Minä ja perheeni käymme myös luistelemassa ja myös kelkkamäessä ja päiväkodissa minä myös auraan lumen luojalla (semmoisella auralla).

Ei kommentteja: